ОБРАЗОВАТЕЛНО НАПРАВЛЕНИЕ „БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА"

І. Общи цели на образователното направление.

Чрез образователното направление се извежда на преден план комплексната реализация на речевото развитие на детето от предучилищна възраст. Една от основните функции на обучението по това направление е задоволяването на потребността на детето от речева активност, което предизвиква положителни емоции и се превръща в стимул за изграждане на умения за комуникиране и общуване: готовност за директно и адекватно на речевата ситуация изразяване.

Образователното направление има за цел изграждане на нагласа у детето да слуша активно художествено произведение и да изразява отношението си към него и към постъпките на героите в него. Съдържанието на образователното направление е структурирано в шест образователни ядра: Свързана реч, Речник, Граматически правилна реч, Звукова култура, Възприемане на литературно произведение и Пресъздаване на литературно произведение.

Дейностите по образователното направление са подчинени на целта за осигуряване на щастливо детство на всяко дете, както и за изграждане на мотивация и увереност в собствените му възможности.

Планирането на дейностите по образователното направление гарантира запознаване с националните ценности и традиции с цел съхраняване и утвърждаване на националната идентичност.

Необходимо е да се осигурят условия за стимулиране на детето към активност в процеса на говорене и слушане, като то: назовава предмети, признаци, действия и употребява думите в контекста на изречението; разбира смисъла на думите, които употребява; конструира различни видове изречения в ежедневната си реч; произнася правилно фонемите в българския език; проявява култура на речево общуване.

 

ІІ. Очаквани резултати.

Свързана реч

Назовава пълното си собствено име и възрастта си

Назовава имената на членовете на семейството си

Разбира общоприети изрази

 

Разбира и употребява стандартни думи, използвани в комуникацията (поздрави, извинения, благодарности)

Назовава отделни характеристики на играчките, с които играе

Речник

Назовава имената на близки хора, приятели, играчки и предмети от близкото обкръжение

Произнася думите правилно

Граматически правилна реч

Образува правилно множествено число на думи и обратно

Използва кратки прости изречения

Звукова култура

Изговаря отчетливо думите в общия поток на речта

Възприемане на литературно произведение

Възприема кратки приказки

Назовава основните герои в литературно произведение

Разбира съдържанието на кратки литературни

произведения

Различава в литературното произведение начало и край

Пресъздаване на литературно произведение

 

Наизустява според възможностите си цялостно или част от кратки стихчета и римушки


Текстове за възприемане по български език и литература - 1 група


Текстове за възприемане  по български език и литература  2 група